Microchip, útlevél

A microchip kb. rizsszem nagyságú és egy speciális injekció során általában az állat bal oldalán a nyak bőre alá kell behelyezni. Fontos tudni, hogy a microchip csak egy 15 számjegyből álló kódot tartalmaz (chipszám), amelynek egy internetes felületen történő regisztrációja során kerülnek hozzárendelésre a tulajdonos által megadott adatok. A microchip maga nem tartalmaz információt a gazdáról, és GPS nyomkövetésre sem alkalmas. Amennyiben elveszett kedvencünk chipszámát egy speciális készülékkel leolvassák, akkor csak állatorvosi segítséggel van lehetőség hozzáférni a tulajdonos adataihoz. Nagyon fontos, hogy mindig érvényes, működő elérhetőség legyen regisztrálva a chipszámhoz és bármiféle változás esetén kérjük állatorvos segítségét az adatok aktualizálásában.

Magyarországon a kutyák mikrochippel történő megjelölése 3 hónap felett kötelező. Veszettség elleni védőoltás csak chippel megjelölt kutyának adható és minden 3 hónapos életkort betöltött kutyát jogszabályban rögzítetten évente kötelező veszettség ellen oltani.

Macskákban a chipezés nem kötelező, de kijáró macskáknál javasoljuk.

Egyre többen utaznak kedvenceikkel együtt. Európai Uniós tagországokon belül az utazás feltétele húsevők esetén a microchippel történő megjelölés, érvényes veszettség elleni védőoltás és útlevél. Az útlevelet (http://petpassport.hu/) a rendelőben állítjuk ki, ami az állat élete végéig használható, érvényességét az aktuális veszettség elleni védőoltás adja (kutyákban az első veszettség elleni védőoltást hat hónapon belül, utána pedig évente kötelező beadatni). Az útlevél egy szigorú számadású irat, amely elvesztése/rongálódása esetén a pótlásra csak bonyolult és plusz költségekkel járó dokumentáció során van lehetőség.

Egyéb országokba történő utazásról a https://maok.hu/ugyintezes/eu-kisallat-utlevelek oldalon tájékozódhat.